torsdag 27 september 2007

Comment for dummies

Pallar inte översätta detta, men det stämmer så jävla bra in på exempelvis Resumés Kampanjer på G sida!

Anyone can do it.

With 3 easy steps, even you can master it.

Step 1
Insult an ad with any of these snide remarks:
A) It's been done before
B) It's crap.
C) It's a scam.
D) Student work.
E) A half blind, crippled orang utan with dylexia could have come up with a better idea.

Step 2
Insult any person on the thread with:
A) You don't need talent to copy from a 1976 D&AD award annual.
B) You're full of crap.
C) It's a scam, you moron.
D) Let me guess... you're a student.
E) You're obviously a half blind, crippled orang utan with dylexia.

Step 3
When Step 1 and Step 2 doesn't give you one-upmanship on your opponent, switch to blatant verbal abuse.
A) You f***wit.
B) You f***wit bull shitter.
C) You f***wit scammer.
D) You f***wit scammer student.
E) You f***wit half blind, crippled orang utan with dylexia.

There you have it.
3 simple steps to sound like an idiot on any creative forum.

Några kloka ord att fundera på

En klok Malmöpåg sa det på svenska, men detta refererar till originalet!
everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die... peter tosh

Funny isn't it, but true. Every body wants to go to a better place, to head towards the light, drift on to the pearly gates... but still with the fact that they walk the immortality walk and talk the immortality talk. The look of power... the deceitful sound of laughter shielding the fearful truth, the fear to be labeled as weak! The invincible look and laughter is thrown out of their face everyday as a sign of territory marking, cross my line and die!

True the wise apache saying " the most confused animal walking the earth would be the one who walks on two legs! Even monkeys and baboons make fun of us time to time again, clowning around imitating us on two legs.

Reason being is I guess is the very fact that man(woman) is still so insecure. Thousand of years has passed and evolution is near to its full cycle, the ice age, iron age, bloody age, rock and roll?

The millennium ... futuristic... transformers?... and all that starman thingy, but there is a very simple fact or reason, the very basic necessity, foundation of life is the reason for all things is ....? the main thought or main reason for us to do things, to continue surviving, to live, to evolve, to be... to die, to give up... to offer up...

to get up, to go to work, to tolerate, to continue, to laugh, to think to breathe...

to live and then to die... THE KEY WORD .... fear of death itself?

and the reason to do all this is love? what love? why love?

maybe there is no word before love, we don't think to love, we love.. I think I love you? (never works!)

love is not a motion or action we can plan or set aside time to make it happen, to work out the order of it... ha ha ha, no such thing ... only on TV commercials we can achieve such things. sorry even money cant buy love, there are special classes for such training... intense suffering classes!

and that is what scares the shit out of the two legged race I guess. the instability and the power it holds without structure, without control... the immorality of it, the simplicity of it...

måndag 24 september 2007

Good or Bad

Säga vad man vill om denna typ av "kunder", men ofta blir dessa uppdrag skitbra! Vissa anser att denna idé är gammal och trött, dock är jag inte beredd att hålla med. Kina har en tendens att måla upp en bild framför kameran som inte överensstämmer med verkligheten. Sen tror de att övriga världen köper denna bild. Och i denna sponsor baserade verklighet som OS är finns det stor risk att massmedia gör just det. Därför är det av största vikt som denna typ av organisationer lyfter fram det förtryck som förekommer i detta land. Jag anser att denna kampanj lyfter fram problematiken lysande!



torsdag 20 september 2007

Know your consumers





För något år sedan gjorde WE en kampanj där man drev med hela skategrejen. Man hade en manlig modell som i vanliga fall jobbar med modemärken. Han hade man sedan satt ett par av WEs baggyjeans på, dock uppdragna till armhållorna! WEs målgrupp bara garvade åt hela grejen, medan andra inte förstod. Personigen tyckte jag kampanjen var skitbra. Därför tycker jag också att denna kampanj för en skejtbutik är ypperlig. Här visualiserar man givna skejtspots som inte tas till vara på. Målgruppen förstår direkt medan andra kanske inte ens ifrågasätter det.

onsdag 19 september 2007

Charter någon?


Om jag nu lyft fram något dåligt, måste jag naturligtvis lyfta fram något bra också! och denna stortavla för Plan fick mig att stanna till. Tycker detta är jättebra och får en att ta bort skygglapparna. Dessutom får jag lite dåligt samvete! Jag skulle vilja bidra, men min prioritering ligger ganska pressad för tillfället. Förlåt Plan! :(

Svinbra?

Jag har tyvärr inte skrivit så mycket om svensk reklam i denna blogg ännu. Och under en fika med en gammal kursare (som för övrigt fått ett erbjudande från BBDO i Riga STORT JÄVLA GRATTIS!) uppkom tankarna kring det. Vi diskuterade att man är nog hemmablind. Man ser så jävla mycket skit här hemma, medan man sen ser geniala lösningar från utlandet. Men man måste väga in att det som kommer från andra länder är ju bara en promille av vad som görs. Naturligtvis visas geniala svenska lösningar utomlands och de tänker samma sak som vi.

Dessutom handlar branschen om att tycka! Reklam är väldigt subjektivt! Men personligen blir jag rädd när jag läser hyllningarna på Resumé kring HV71s kamapnj som går i Jönköping. Där man driver med att två av spelarna ofta framställs som svin i rinken. Detta tycker jag är skit! Men det är min subjektiva bild, och den har jag rätt till! hahaha…

Extremsport?




Kul när man helt byter uppfattning! Jag har alltid sett fäktning som en ganska tråkig sport, som dessutom tar sig på alldeles för stort allvar! Lite av en överklassens sport som lever kvar i finare kretsar. Men när jag såg dessa annonser bytade jag uppfattning. Kanske är det så att man måste locka till sig en ny publik, men det är kul när man lägger in denna ironi!

tisdag 18 september 2007

Målgruppsanalys!!!!!!!!




Vilken småbarnsförälder kan inte relatera till denna kampanj?! Ibland vill man bara att leksakerna ska vara TYSTA! Allt måste låta idag tydligen!

Knowledge

Lite som fungerat både som self-promo och jobbannonser för 4 olika byråer i olika delar av världen. Alla har en ganska kul infallsvinkel och ironi gentemot branschen. Allt är inte så lätt för folk utanför branschen att förstå, men det är ju att känna sin målgrupp det handlar om! Första annonsen som lyder Lorem ipsum & Lorem ipsum tycker jag är genial! Läser ni sedan den framgår det att de söker en copy, så jävla lysande!



måndag 17 september 2007

Visuell humor!


Detta visar visuellt vad vi redan vet! Dock kan jag inte låta bli att skratta åt en sådan här lösning. Den är så jävla kul! Detta presentationsmöte med kunden skulle jag velat vara med på! Hur fan säljer man in detta?!

Kollektiv trafik

Hur får man folk att passera från perrong till perrong säkert? Ofta skriver man folk på näsan, men i detta fallet låter man statistiken tala! Jävligt grym lösning!

Better safe than sorry!




Ibland så tycker jag svensk säkersex-reklam är jävligt tråkig. Man får inte i Sverige utmana produkten riktigt känns det som. Därför blev jag förstummad av denna kampanj som är signerad Ogilvy RedCard, Singapore. Med andra ord inte svensk!

Lisa Lampanelli

Det är namnet att lägga på minnet om hon nu inte generar er allt för mycket! Fick namnet av mannen, myten, legenden copycat! Tack mannen du vet vad humoor innebär! Ni andra som mot förmodan läser dessa inlägg, klicka på länken och lyssna på hans gryma mashup remixer!

fredag 14 september 2007

On my way!!!

Tänkte bara informera eventuella läsare av denna blogg att den inte håller på att dö ut! Tyvärr är det bara så att min dator hemma inte stödjer blogger eftersom den är av äldre modell. Dock hoppas jag att detta är åtgärdat under de kommande dagarna. Tidagare har skött dessa inlägg från min jobbdator, men eftersom jag nu sagt upp mig finns inte denna att tillgå.

Dock lovar jag bättring och laddar för en massa inlägg under min hemförlovning. Med det menas att jag har semester fram till månadsskiftet, sen börjar min nya anställning på reklambyrån Konovalenko här i Malmö! Måste säga att jag längtar och bubblar fan snart över av förväntan!!!!!! See ya'll soon!!!!! PEACE!

tisdag 4 september 2007

Fuck pitbulls!



Bilderna får mig att tänka på alla coola killar i storstäderna som springer runt med olika kamphundar. De är som froma lamm jämfört med Pieter Hugos bilder på hyenamännen från Nigeria. Fler bilder på www.michaelstevenson.com

Ett tacktal utan dess like!

Måste säga att jag har tröttnat på Henrik Schyffert lite de senaste åren. Jag blev också förvånad när han fick utmärkelsen som Sveriges roligaste komiker. Men när han levererar ett tacktal på detta viset får han mer än gärna ha denna utmärkelse hela året!!!!!

Inspiration eller stöld?


Detta är något som ganska ofta kommer upp i diskussioner inom reklambranschen. Där är ju så att vi inspireras av allt runt omkring oss. Och jag anser att man har mycket att lära genom att titta på tidigare gjord reklam. Tyvärr ser man allt för mycket nödlösningar i reklamutbudet ute i samhället.

Nu menar jag inte att det var bättre förr, men det som oftast finns i olika böcker har valts ut av en anledning. Avis reklamen till exempel var fullkomligt lysande när den kom. Och den är ett typexempel på en kampanj som inspirerat många genom åren.

Dock ser man också allt för mycket exempel på lösningar som är på gränsen till stöld också. Nu är inte detta inlägg ett sätt för mig att hänga ut någon för just stöld, men jag anser att vi måste våga vara kritiska till lösningar som vi sett tidigare. Likväl som vi ska vara kritiska till lösningar som inte håller måttet. Dagens bildlösning fick mig att reagera eftersom jag tidigare använt en snarlik bild i ett tidigare inlägg (en vanlig dag på jobbet). Då var det TBWA, Warsaw, som gjort en self-promo för sin byrå. Idag såg jag denna stortavla för kommande säsongen av Idol på TV4. Döm själva, men det är gjort under samma år!